Loading

QR مخفف عبارت «کدهای واکنش سریع» یا (Quick Response Code) است که به صورت مربعی شکل بوده و نخستین بار توسط محققی ژاپنی ابداع شد. این کدها میتوانند اطلاعاتی در خود داشته باشند و هنگامی که شما آن ها را با دستگاه های هوشمند خود اسکن کنید آن اطلاعات را در اختیار شما قرار دهند. این کدها حاوی اطلاعاتی عددی، حروفی، آدرس وب و … هستند که به شکل یک کد مربعی کوچک رمزگذاری شده‌اند. کدهای QR به خاطر مزایا و کاربردهای متنوع، خیلی زود موفق شدند جای بارکدهای معمولی را بگیرند و اکنون در حوزه‌های مختلف کاربرد دارند. دراین مطلب قصد داریم شما را با کاربردهای QR کد آشنا کنیم و احتمالا همه ی ما از آنها استفاده کرده ایم.

از جمله کاربردهای QR کد میتوان به خدمات شهری اشاره کرد. خدماتی همچون بلیط های مترو که حاوی یک QR کد بوده و شما  آن کد را بر روی گیت ورودی مترو گذاشته و اسکن شده و گیت برای شما باز می شود.

کاربرد دیگر QR کد ها در پرداخت بدون پول نقد است که شما میتوانید بدون داشتن پول نقد پرداخت انجام داده و دیگر نیازی به همراه داشتن پول نقد ندارید.

کاربرد دیگر QR کد ها در ارائه اطلاعات محصول به مصرف کننده است. مصرف کننده میتواند با اسکن کد QR روی محصول اطلاعات آن محصول را مشاهده کند.

کاربردهای دیگر QR کد ها در زمینه های شبکه های اجتماعی، تبلیغات و بازاریابی، کتابخانه ها، گردشگری و موزه ها است.